Sztuka musi być zrozumiała dla mas – realizm socjalistyczny w zbiorach MŚO

Helena Krajewska, Młocka w PGR, 1950 r., wł. MŚO w Opolu

Wystawa z cyklu „Sztuka polska XX wieku”

Sztuka musi być zrozumiała dla mas…

Realizm socjalistyczny

ze zbiorów Muzeum Śląska Opolskiego w Opolu

8 listopada 2012 – 10 marca 2013

w Galerii Muzeum Śląska Opolskiego w Opolu, ul. Ozimska 10

 

1350812129Wystawa prezentuje wybór prac powstałych w duchu realizmu socjalistycznego (głównie w latach 1950-52), a zgromadzonych w Muzeum Śląska Opolskiego w Opolu. Mecenasem tej oficjalnej sztuki, zgodnej z linią polityki socjalistycznego rządu, było państwo. Prace zakupione na oficjalnych wystawach gromadzone były w centralnych magazynach Ministerstwa Kultury i Sztuki, skąd sukcesywnie rozdysponowywano je do celów dekoracyjnych i do zbiorów muzealnych. W ten sposób w Muzeum Śląska Opolskiego znalazło się prawie 350 prac polskich artystów, z których znaczna część powstała w okresie obowiązywania doktryny realizmu socjalistycznego.

defaultNa wystawie pokazujemy zaledwie około trzydziestu starannie wyselekcjonowanych obiektów, które oddać mają charakter sztuki powstającej w tamtych latach. Wśród nich znalazła się praca jednej z czołowych propagatorek socrealizmu – Heleny Krajewskiej („Młocka w PGR”), ale także obrazy artystów, dla których realizm socjalistyczny był jedynie epizodem w twórczości: Stanisława Czajkowskiego, Stanisława Dawskiego, Stanisława Poznańskiego, Eugeniusza Wańka czy Mieczysława Wejmana. Ciekawostką są prace twórców związanych z awangardą – Marka Włodarskiego (wł. Henryka Stenga) i Henryka Stażewskiego, a także – kojarzonego przede wszystkim z ilustracją – Jana Marcina Szancera.

J.M.Szancer, majakowski recytujeRzeźbę reprezentuje Alfons Karny, a rysunek i grafikę – m.in. Franciszek Burkiewicz, Jerzy Panek, Paweł Steller i Tyrsus Wenhrynowicz.

Dopełnieniem wystawy jest fragment obrazujący życiorys artysty, którego realizm socjalistyczny skazał na „wewnętrzną emigrację” – Jana Cybisa (stała wystawa prac tego malarza znajduje się na parterze Galerii MŚO). Ta część ekspozycji pokazuje, jak w pierwszej połowie lat 50. XX wieku wyglądało życie twórców, którzy nie byli w stanie odnaleźć się w politycznie zaangażowanej sztuce.

Autorka scenariusza i kuratorka wystawy: Joanna Filipczyk