Kolorowa inwazja polskiego designu

Ceramiczny design z przełomu lat 50. i 60. odkrywany jest na nowo przez młode pokolenie. Polecamy ?Kolorową inwazję?.

Sztuka musi być zrozumiała dla mas

Wystawa prezentuje wybór prac powstałych w duchu realizmu socjalistycznego (głównie w latach 1950-52). W Galerii Muzeum Śląska Opolskiego do 10 marca.

Nauka i zabawa w muzeum

Lekcje muzealne od lat cieszą się popularnością wśród dzieci, młodzieży i dorosłych. Poznaje ekscytującą ofertę.

Teatr życia

Maria Malczewska-Bernhardt
malarstwo i rysunek

31 sierpnia – 7 października 2012r.

Muzeum Śląska Opolskiego w Opolu
wejście od ul. Muzealnej

 Maria Malczewska-Bernhardt jest absolwentką Państwowego Liceum Sztuk Plastycznych w Opolu, naukę kontynuowała na wydziale malarstwa w Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie w pracowni prof. Włodzimierza Buczka i prof. Zbytluta Grzywacza.W roku 1977 uzyskała dyplom, następnie w latach 1980 ? 1982 odebrała wykształcenie na podyplomowych studiach na wydziale scenografii. Prace artystki prezentowano na wystawach indywidualnych i zbiorowych, w kraju i za granicą, m.in. w Galerii ?A? Desa w Krakowie, BWA w Krakowie, BWA w Norymberdze, Galerii Wiethoff w Düsseldorfie, Foyer Teatru Miejskiego w Darmstadt, Pałacu Sztuki w Krakowie.

Wystawa ?Teatr życia. Maria Malczewska-Bernhardt, malarstwo i rysunek? skupia się wokół cyklu płócien fotorealistycznych zatytułowanego ?Pantomima Fałd?. Zaprezentowane zostaną również prace zwracające uwagę na inne aspekty działalności malarki, dzięki czemu odbiorca będzie mógł zaznajomić się z bogatym repertuarem form artystycznych, jakim się ona posługuje (m.in. akryl, pastel, olej).

Obrazy Malczewskiej-Bernhardt wpisują się w międzynarodowy nurt malarstwa hiperrealistycznego. Poetyckie kompozycje ukazują nam owoc refleksji artystki nad problem materii, ?w tradycyjne technice pastelu odtwarza [ona]z hiperrealistyczną maestrią tajemnicze kształty zaznaczające swoją obecność poza zasłoną gęsto sfałdowanej materii?. Udrapowane płótno-szata posiada silny ładunek symboliczny, nasuwa na myśl tajemnicę, a także czynność zakrywania i odkrywania, zapominania i wywoływania z pamięci. Pamięć, uosabiana w tradycji europejskiej z boginią Mnemosyne może być więc uznawana za motyw integrujący kolejne cykle obrazów. Pamięć stanowiąca narzędzie poznania organizuje narrację życia jednostki. Kształtna materia kryje za sobą treści domagające się interpretacji przez odbiorcę zmuszonego do chwili refleksji nad własną egzystencją.

oprac. Dominika Dragan


Designed and supported by
ARS Group