Kolorowa inwazja polskiego designu

Ceramiczny design z przełomu lat 50. i 60. odkrywany jest na nowo przez młode pokolenie. Polecamy ?Kolorową inwazję?.

Sztuka musi być zrozumiała dla mas

Wystawa prezentuje wybór prac powstałych w duchu realizmu socjalistycznego (głównie w latach 1950-52). W Galerii Muzeum Śląska Opolskiego do 10 marca.

Nauka i zabawa w muzeum

Lekcje muzealne od lat cieszą się popularnością wśród dzieci, młodzieży i dorosłych. Poznaje ekscytującą ofertę.

Azja Środkowa 100 lat później…

to wystawa fotograficzna nawiązująca do wystawy „XIX-wieczna Azja Środkowa w obiektywie Leona Barszczewskiego”, prezentowana w Muzeum Śląska Opolskiego od 15 stycznia do 24 marca 2009 r.

W 1997 r dwoje pracowników Muzeum Śląska Opolskiego wraz z grupą przyjaciół również odbyło podróż do Azji Środkowej. Celem wyjazdu były: południowy Kazachstan, góry Tienszan w Kirgizji, oraz Samarkanda i Buchara w Uzbekistanie.

Ich wyjazd w połowie lipca 1997 roku odbywał się w szczególnej atmosferze, gdyż na początku lata przez Opolszczyznę (i nie tylko) przeszła ogromna fala powodziowa. Choć istniała taka groźba, na szczęście nie spowodowało to odwołania wyjazdu. Trasa podróży prowadziła etapami z Polski przez Ukrainę, Rosję aż do Kazachstanu. Poruszali się lokalnymi środkami transportu, co było przygodą i przeżyciem samym w sobie. Wyprawa w góry Tienszan prowadziła z miasta Dżambuł w Kazachstanie i trwała dwa tygodnie. Wspinali się na przełęcze, chodzili po lodowcu, schodzili w doliny po to by ostatecznie znaleźć się na półpustyni. Maszerowali z plecakami, niosąc cały potrzebny sprzęt jak i prowiant na cały okres pobytu w górach. Ludzie, których spotykali mieli jeszcze mniej niż oni; mieszkali w jurtach i namiotach, zajmowali się wypasem owiec, bądź hodowlą koni. Byli pogodni, serdeczni i gościnni, i zawsze gotowi do pomocy. Po powrocie z Kirgizji przeszli do Uzbekistan. Pragnęli zobaczyć Samarkandę i Bucharę ? dwa legendarne miasta Azji Środkowej.

Zdjęcia, jakie można dziś oglądać na wystawie są autorstwa Roberta Kowola, Piotra Grzelaka: ?Powstawały pod wpływem chwili, aby zarejestrować to, co aktualnie oglądaliśmy i przeżywaliśmy. Świat, jaki oglądaliśmy był na tyle fascynujący i inny, że trudno było oderwać się od aparatu. Zrobiliśmy mnóstwo zdjęć?. Selekcję tych najciekawszych ujęć oraz aranżację plastyczną wykonała Bożena Trabuć ? plastyk Muzeum Śląska Opolskiego. Natomiast przedmioty z tamtych terenów zostały zgromadzone dzięki zacięciu etnograficznemu Andrzeja Kozieła i Roberta Kowola.

oprac. Małgorzata Goc

fot. Robert Kowol i Piotr Grzelak


Designed and supported by
ARS Group